Cele mai bizare si infricosatoare experimente psihologice din istorie
S-ar putea să-ți placă și...
Ce inseamna burnout
1 aprilie 2025
Ce inseamna REM
1 aprilie 2025
Ce inseamna compulsiv
31 martie 2025
Ce inseamna autist
31 martie 2025
Ce inseamna impulsiv
29 martie 2025
Ce inseamna psihoza
28 martie 2025
Ce inseamna cand te trezesti la ora 3:30
21 martie 2025
Ce inseamna cand te trezesti la ora 3
20 martie 2025
5 activitati pentru depresie
1 noiembrie 2024
Beneficiile mâncării asupra stării noastre emoționale
25 octombrie 2024
Exercitii yoga pentru depresie
23 octombrie 2024
Exercitii yoga pentru anxietate
22 octombrie 2024
Ce poate ascunde frica de boala
21 octombrie 2024
Ce afectiuni psihice poate ascunde frica de boala
21 octombrie 2024
Ce este inteligenta emotionala
15 octombrie 2024
Care sunt cele 5 rani emotionale
12 octombrie 2024
Ce determina mancatul emotional
11 octombrie 2024
Cum se manifesta principalele boli mintale
11 octombrie 2024
Care sunt cele mai periculoase boli mintale
11 octombrie 2024
Tehnici de eliberare emotionala
11 octombrie 2024
Ce inseamna labilitate emotionala si cum se manifesta
11 octombrie 2024
10 instrumente de sanatate mintala
11 octombrie 2024
Ce este testul copacului si ce-ti poate dezvalui despre tine
2 octombrie 2024
Cele mai bune surse de antidepresive naturale
1 octombrie 2024
Informatii utile despre depresia in randul adolescentilor
1 octombrie 2024
Sănătate Mentală
Experimentul lui Milgram
In anii ’60, psihologul american Stanley Milgram a efectuat un experiment care a ramas in istorie datorita implicatiilor sale etice si psihologice. Scopul experimentului era de a studia obedienta fata de autoritate. Milgram a fost inspirat de procesul lui Adolf Eichmann, un nazist german responsabil pentru organizarea Holocaustului. Eichmann si-a aparat actiunile spunand ca doar a urmat ordinele. Milgram dorea sa inteleaga cat de departe ar merge oamenii obisnuiti in a face rau altora atunci cand erau instruiti de o figura autoritara.
Participantii la experiment au fost instruiti sa joace rolul unui "profesor" si li s-a spus ca trebuie sa administreze socuri electrice unui "elev" ori de cate ori acesta raspundea gresit la o intrebare. In realitate, "elevul" era un actor, iar socurile electrice erau false. Cu toate acestea, "profesorilor" li s-a spus sa mareasca intensitatea socurilor dupa fiecare raspuns incorect.
Rezultatele au fost socante: 65% dintre participanti au continuat sa administreze socuri electrice de intensitate maxima, in ciuda faptului ca "elevul" striga de durere si implora sa fie eliberat. Experimentul a aratat cat de departe pot merge oamenii pentru a urma ordinele unei autoritati, chiar si atunci cand acestea contravin propriilor standarde morale. Criticii au acuzat ca experimentul a fost lipsit de etica, iar participantii au suferit traume emotionale.
Experimentul in inchisoarea Stanford
In 1971, psihologul Philip Zimbardo a condus un experiment faimos in subsolul universitatii Stanford, care a fost proiectat sa dureze doua saptamani, dar a fost oprit dupa doar sase zile din cauza comportamentului extrem al participantilor. Experimentul a implicat studenti care au fost impartiti in doua grupuri: gardieni si prizonieri. Scopul era de a investiga efectele psihologice ale inchisorii asupra indivizilor.
Participantii care au jucat rolul de gardieni au inceput rapid sa abuzeze de puterea lor, tratand prizonierii cu cruzime si umilinta. Prizonierii, la randul lor, au devenit docili si au suferit emotii intense de stres si depresie. Experimentul a fost oprit la cererea lui Zimbardo si a altor observatori care au recunoscut potentialul de a cauza daune psihologice severe.
Experimentul in inchisoarea Stanford a subliniat modul in care oamenii pot deveni violenti si abuzivi in situatii de putere absoluta si a ridicat intrebari etice majore privind modul in care sunt conduse experimentele psihologice. Zimbardo insusi recunoaste ca a subestimat impactul psihologic dramatic al experimentului asupra participantilor.
Experimentul lui Little Albert
In 1920, psihologul John B. Watson si asistenta sa Rosalie Rayner au efectuat un experiment pe un copil cunoscut sub numele de "Little Albert" pentru a studia conditionarea emotionala. Little Albert era un bebelus de noua luni, iar experimentatorii doreau sa vada daca pot induce o fobie prin conditionare clasica.
Albert a fost expus initial la stimuli neutri, inclusiv o pisicuta alba, un iepure si un soricel, iar copilul nu a manifestat nicio reactie negativa. Apoi, Watson si Rayner au inceput sa asocieze prezenta soricelului cu un zgomot puternic si infricosator, produs prin lovirea unei bare de metal cu un ciocan. Dupa cateva repetari, Albert a inceput sa planga doar la vederea soricelului, chiar si fara zgomotul insotitor.
Experimentul a demonstrat ca fobiile pot fi induse prin conditionare, dar a fost criticat aspru pentru lipsa de etica. Little Albert nu a fost deconditionat, iar soarta sa ulterioara ramane necunoscuta. Watson si Rayner au fost criticati pentru utilizarea unui copil mic si vulnerabil fara a lua in considerare consecintele pe termen lung ale actiunilor lor.
Experimentul Monster
In 1939, Wendell Johnson, un logoped de la Universitatea din Iowa, a condus un experiment asupra a 22 de copii orfani pentru a studia influenta feedback-ului pozitiv si negativ asupra balbaielii. Grupul de copii a fost impartit in doua: un grup a primit feedback pozitiv, iar celalalt feedback negativ, chiar daca nu aveau probleme de vorbire.
Copiilor din grupul de feedback negativ li s-a spus ca au probleme de vorbire si ca trebuie sa se corecteze. Acest lucru a dus la scaderea increderii in sine si la probleme emotionale, iar unii dintre copii au dezvoltat balbaiala sau au devenit anxiosi in privinta vorbirii. Experimentul a fost denumit ulterior "experimentul Monster" din cauza impactului negativ asupra vietilor copiilor implicati.
Acest experiment a fost criticat pentru cruzimea sa si pentru faptul ca nu a luat in considerare bunastarea participantilor. A ridicat intrebari importante despre obligatia cercetatorilor de a proteja participantii de daune inutile si a subliniat necesitatea unei reglementari mai stricte a eticii in cercetarea psihologica.
Experimentul Rosenhan
In 1973, psihologul David Rosenhan a efectuat un experiment pentru a testa validitatea diagnosticelor psihiatrice. Rosenhan si sapte voluntari sanatosi s-au prezentat la diverse spitale psihiatrice din Statele Unite, pretinzand ca aud voci care spuneau cuvintele "gol", "cav", si "zgomot". Acesta a fost singurul simptom fals raportat; in rest, voluntarii au furnizat informatii corecte si au actionat normal.
Toti au fost internati cu diagnostice de schizofrenie sau tulburare bipolara si au fost supusi tratamentelor. Dupa internare, "pseudopacientii" s-au comportat normal si au incercat sa convinga personalul ca sunt sanatosi, dar au fost eliberati abia dupa cateva saptamani, cu diagnostice de schizofrenie in remisie. Experimentul a expus lipsa de acuratete in diagnosticarea tulburarilor mentale si a pus la indoiala capacitatea profesionistilor de a distinge pacientii cu adevarat bolnavi de cei sanatosi.
Experimentul lui Harlow cu maimutele
In anii ’50 si ’60, psihologul Harry Harlow a efectuat o serie de experimente pe maimute rhesus pentru a studia atasamentul si efectul privarii materne. Maimutele nou-nascute au fost separate de mamele lor si crescute in izolare sau cu mame artificiale din sarma sau carpa. Harlow a vrut sa inteleaga importanta afectiunii materne in dezvoltarea emotionala.
Rezultatele au aratat ca maimutele preferau "mamele" din carpa, care ofereau confort, chiar daca "mamele" din sarma le ofereau hrana. Maimutele private de contact social au dezvoltat comportamente anormale, precum anxietate extrema, dificultati in interactiunea cu alte maimute si probleme in ingrijirea propriilor pui. Experimentele au subliniat importanta afectiunii si contactului social in formarea legaturilor emotionale.
Cercetarile lui Harlow au avut un impact profund asupra intelegerii atasamentului si au contribuit la schimbari in practicile de ingrijire a copiilor, subliniind nevoia de afectiune si contact fizic in dezvoltarea sanatoasa. Cu toate acestea, criticii au acuzat brutalitatea experimentelor si impactul negativ asupra bunastarii animalelor implicate.
Reflectii asupra eticii experimentelor psihologice
Analizand aceste experimente psihologice bizare si infricosatoare, este evident ca ele au oferit perspective valoroase asupra comportamentului uman, dar au ridicat si intrebari serioase privind etica in cercetare. Profesorul de psihologie de la Universitatea din Cambridge, Simon Baron-Cohen, a subliniat importanta echilibrului intre obtinerea de cunostinte si protejarea participantilor: "Cercetarea psihologica trebuie sa fie responsabila si sa respecte demnitatea umana. Nu putem sacrifica bunastarea unor indivizi pentru a obtine date stiintifice."
Aceste experimente au dus la intarirea reglementarilor etice in cercetare, precum obtinerea consimtamantului informat, evaluarea riscurilor si beneficiilor si monitorizarea continua a bunastarii participantilor. Organizatii precum American Psychological Association (APA) si British Psychological Society (BPS) au dezvoltat ghiduri stricte pentru a asigura ca experimentele sunt conduse in mod etic si responsabil.
In final, istoria experimentelor psihologice ne aminteste de importanta mentinerii unui standard etic ridicat si a valorizarii bunastarii participantilor. Experientele trecute ne pot ghida in dezvoltarea unor practici de cercetare mai umane si mai empatic, asigurand ca stiinta continua sa progreseze fara a neglija valorile fundamentale ale respectului si compasiunii.